نمادگرایی صدا چگونه طراحی را شکل می دهد

اگر کسی به شما بگوید یک کلمه برایش تیز ، خشن یا تند به نظر می رسد ، چه می گویید؟ اگر کلمه ای دیگر به شما بگویند گرد ، صاف یا پرزدار به نظر می رسد ، چه فکر می کنید؟ نمادگرایی صدا پدیده ای است که از طریق اثر بوبا کیکی شناخته می شود. این تمایل ما برای اتصال روشها به یکدیگر است ، به عنوان مثال. صدا و شکل (یا طعم یا احساس و غیره). ما این مفهوم را بیشتر و معنای آن برای نام تجاری و طراحی را بررسی می کنیم.

تصاویر بوبا در مقابل کیکی شکل
کدام مدل مو “Bouba” و کدام مدل “Kiki” است؟ تصویرسازی توسط OrangeCrush
درک اثر بوباکیکی و نمادگرایی صدا

همه چیز با یک سوال به ظاهر ساده شروع می شود ، کدام یک از این دو شکل “bouba” و کدام یک “kiki” نامیده می شود؟

اشکال مربوط به بوبا کیکی
از طریق ویکی مدیا
با الهام از یک مطالعه روانشناسی در سال 1929 ، محققان شیوه توصیف صداهای خاص به اشکال خاص را آزمایش کردند. تحقیقات بعدی 2001 از شرکت کنندگان دعوت کرد تا دو شکل متضاد را از بین مجموعه ای از کلمات غیر واژه نام ببرند. “بوبا” و “کیکی”. این اسامی با توجه به تلفظ و اشکال بصری هر حرف ، صداها را با هم متضاد می کردند. نتایج نشان داد که 95٪ از شرکت کنندگان کلمه “bouba” را به شکل گردتر و “kiki” را به شکل spikier اختصاص دادند ، همانطور که محققان پیش بینی کرده بودند.

این مطالعه قدرت ارتباطات مغز ما بین صداها و اشکال بصری را نشان داد. بسیاری از تحولات بعدی در این زمینه از تحقیقات صورت گرفته است ، که شامل حواس دیگری مانند طعم و چگونگی درک ما از ظاهر دیگران است.

قبل از اینکه ببینیم چگونه می توانید اثر بوباکیکی را در طرح های مارک دار اعمال کنید ، بیایید به درک این نظریه بپردازیم.

طبقه بندی صداها
وقتی درباره صداهای “گرد” صحبت می کنیم ، به شکل لب هایمان هنگام تلفظ این صداها فکر می کنیم. بنابراین oo در “بوت” ، u در “سرگرم کننده” و o در “نوشته شده” همگی به لب های ما نیاز دارند تا برای تلفظ این کلمات شکل گرد داشته باشند ، در حالی که صداگذاری در پشت حفره های دهان ما اتفاق می افتد. بنابراین صداهای “بدون دور” برعکس این هستند ، آنها نیاز دارند که لب ها هنگام تلفظ باز شوند ، مانند ee در “peek” ، i در “fit” یا a در “had”.

طبقه بندی اشکال
اثر بوباکیکی نشان می دهد که شکل بصری صدا بر درک ما از آن تأثیر می گذارد. تصور می شود که صامت هایی مانند k ، t یا z به دلیل شکل حروف مربوطه ، صداهای تند و تیز دارند. این برخلاف حروف مانند g ، b یا o است که همه آنها به عنوان اشکال و صداهای گرد ، نرم یا منحنی در نظر گرفته می شوند. این بدان معناست که سواد فرد یا توانایی تفسیر این حروف نقش مهمی در تأثیر بوباکیکی دارد.

زبان (های) صحبت شده توسط هر شخص نیز مانند حروف الفبای مربوطه تفاوت ایجاد می کند. نمادگرایی صحیح حتی بر اساس شکل گیری زبانها بر اساس مفروضات و انتظارات ذاتی ما دخیل است. به منظور این پست وبلاگ ، ما به زبان انگلیسی پایبند هستیم.

ایجاد ارتباطات متقابل
بنابراین فرض اثر بوباکیکی این است که مردم تمایل دارند صداهای خاصی را با اشکال و ویژگی های خاصی مرتبط کنند. به این نمادگرایی صدا گفته می شود. این مطالعه نشان داد که افرادی که دارای کلمات گرد هستند ، افراد سهل انگاری را نسبت می دهند. برای موجوداتی که اسامی آنها شامل صداهای تندتر یا واضح تر است ، ما تمایل داریم که آنها را دقیق تر یا مصمم تر بدانیم.

این ارتباطات را اتصالات متقابل می نامند ، زیرا پیوندهایی هستند که ما در حواس خود ایجاد می کنیم. این پیوندها بر انتخاب های ما و تعصبات ما تأثیر می گذارد. آنها حتی می توانند بر روابط انسانی تأثیر بگذارند.

یکی از توضیحات این نمادگرایی صوتی نیاز ذاتی انسان به یافتن الگوهای بین اشیا است. محققان ادعا می کنند به همین دلیل است که ما صداها و اشکال نمادین ویژگی های شخصیت انسان دوستانه را پیدا می کنیم.

به پدیده اخیر الگوی رفتاری “کارن” فکر کنید. آیا تصادفی است که نام انتخاب شده برای نشان دادن چنین شخصی ، تمرکز بر باورها و رفتارهای منفی منفی که این نوع افراد انجام می دهند ، از طریق کلمه ای متشکل از صداها و اشکال تیز ، تیز و تعیین شده نشان داده می شود؟ اگر توجه خود را به Bouba-kiki معطوف کنیم ، این نظریه را تأیید می کند که نمادگرایی صوتی و ارتباطات متقابل بر انتخاب های ما و تعصبات ما تأثیر می گذارد.

https://99designs.com/blog/design-history-movements/bouba-kiki-effect-exploring-links-sound-symbolism-design/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *